Organisatieschema

Gerelateerde afbeelding

Het toevoegen van een persoonlijke assistent aan de leider, voor het overnemen van een aantal routinematige werkzaamheden. Deze zogenoemde assistent-to heeft geen leidinggevende bevoegheden ten aanzien van de ondergeschikten van de leider. Een voorbeeld hiervan is het aanstellen van een secretaresse (zie figuur 9.9 op pagina 442). • Het inschakelen van andere organen in de organisatie, zoals stafdiensten (zie verder paragraaf 9.3). Dit kan enerzijds tot gevolg flexplek huren amsterdam hebben dat bepaald denkwerk wordt overgedragen aan een ander orgaan in de organisatie, waardoor de leider meer tijd krijgt voor leidinggevende werkzaamheden. Anderzijds kunnen hierdoor juist bepaalde leidinggevende werkzaamheden van de leider aan een ander orgaan in de organisatie worden overgedragen, waardoor er meer aandacht besteed kan worden aan beleidsmatige taken.
Een organisatieschema (ook wel organogram genoemd) geeft een ver- organisatieschema eenvoudigde, schematische voorstelling van de wijze waarop formeel taken verdeeld zijn over personen en/ of afdelingen en hoe de gezagsverhoudingen liggen tussen personen en/of afdelingen. Een organisatieschema is dus een vereenvoudigde weergave van de organisatiestructuur. Met formeel wordt bedoeld dat de taakverdeling, functie- en taakbeschrijvingen, richtlijnen en procedures een officieel karakter hebben. De formele organisatie heeft dan ook betrekking op de organisatie zoals deze beschreven staat. De formele flexplek huren leeuwarden organisatie wordt gevormd door de organieke structuur samen met de personele structuur. Naast de formele organisatiestructuur ontstaan er in organisaties contacten, relaties en taakverdelingen die buiten de formele organisatie omgaan. Uit de praktijk is gebleken dat de formele organisatie nooit upto-date kan zijn en dat aanvullende gedragsregels derhalve noodzakelijk zijn om het gewenste organisatiegedrag te ondersteunen.