HOLLANDS GLORIE IN DE LUCHT
Aan een universiteit wordt een uitvinding gedaan. Hoe verloopt vervolgens de samenwerking tussen wetenschappers en de industrie? ‘Het project kantoorruimte huren amsterdam heeft vele malen aan een zijden draadje gehangen’, zegt een van de betrokkenen van het eerste uur, ‘ik weet niet meer hoe vaak.Je moet niet alleen een goed product hebben, je hebt ook goede relaties nodig.’ Dit is een verhaal van de lange adem, van wisselende samenwerkingsverbanden kantoorruimte huren schiphol en van enkele ‘kampioenen’ die de doorslag gaven.
In 2006 gaat het grootste passagiersvliegtuig ter wereld de lucht in. DeAirbusA380 is een dubbeldeks jumbojet met 550 stoelen, in een later stadium uit te breiden tot 660.Weinigen van die honderden passagiers zullen erbij stilstaan dat in de romp een nieuw materiaal is verwerkt, dat het vertrouwde aluminium vervangt. Dat nieuwe materiaal heet Glare. Het is een zogenaamd laminaat, dat bestaat uit flinterdunne laagjes aluminium en glasvezel. De laagjes worden in een oven, een autoclaaf, bij hoge temperatuur en onder grote druk op elkaar gelijmd. Glare (Glassfibre Re-enforced Aluminium) is ontwikkeld kantoorruimte huren leeuwarden door de Technische Universiteit Delft. Het materiaal heeft drie voordelen. Het is sterker dan aluminium, dat wil zeggen minder gevoelig voor metaalmoeheid. Het is lichter dan aluminium en elke kilo gewichtsbesparing telt in de vliegtuigbouw.Ten slotte is het nieuwe materiaal bijzonder brandwerend. Daaraan ging ruim twintig jaar research vooraf. Maar eigenlijk gaat de kantoorruimte huren groningen geschiedenis terug tot de periode onmiddellijk na de oorlog.Toen Fokker een nieuw vliegtuig ging bouwen, de F-27 Friendship, moest het bedrijf concurreren met de grootschalige Amerikaanse vliegtuigindustrie.