Hetzij als medewerker, hetzij als afnemer van producten en diensten, iedereen heeft te maken met managers of leidinggevenden. We kunnen de krant niet open slaan of er wordt wel een verband gelegd tussen het succes of de teloorgang van een organisatie en het handelen van een manager. Zaterdagkranten staan vol met financieel aantrekkelijke banen onder de kop manager. Een grote stroom literatuur over management ziet wekelijks het licht en enkele tientallen managementbladen vinden een zeer gretige aftrek.
Het begrip manager wordt de laatste jaren veelvuldig gehanteerd. Was het eerst een uit de Verenigde Staten overgewaaid modewoord, tegenwoordig laten veel leidinggevenden in het bedrijfsleven deze functienaam trots op hun visitekaartjes afdrukken. Ook in de non-profitsector worden de leidinggevenden of hoofden van afdelingen omgedoopt tot ‘managers’. Volgens Van Dale mogen chefs, bestuurders, leiders, directeuren en zelfs administrateurs zich manager noemen.
Een manager kan gedefinieerd worden als een persoon die het handelen van andere kantoor huren leeuwarden mensen in een organisatie op gang brengt en stuurt. 1 Een manager is veelal verantwoordelijk voor het (financiële) resultaat van een divisie of afdeling en geeft leiding aan een groep medewerkers.
Uit de definitie mag beslist niet worden afgeleid dat een manager niet veel te doen heeft mits hij anderen maar het werk kan laten opknappen. (Nederlandse) managers kunnen terecht ‘workaholics’ genoemd worden. Managers maken gemiddeld een werkweek van boven de 50 uur, exclusief reistijd.
1 I � ” (U �10 Managementperspectief
Naam: Functie:
Organisatie: Website:
Drs. Boet E.J. Kreiken Vice-president Revenue Management KLM NV www.klm.nl
Beknopte beschrijving
Hoofdstuk 6 1 Management
Revenue Management is in KLM wereldwijd verantwoordelijk voor het maximaliseren van de inkomsten per geproduceerde stoel per gevlogen vliegmijl. Dit realiseren wij in hechte samenwerking met KLM’s salesforce en de experts die het routenetwerk van KLM bouwen en ontwikkelen. Wij zijn eigenlijk de ‘dealerroom’ van een luchtvaartmaatscllappij.
Welk aspect van management vindt u het leukst in uw huidige functie? Het leukst is het ‘mee-ademen met de wereld’. Elke dag gebeuren er zaken waarop we direct moeten reageren door de gehele organisatie heen. Anticiperen en reageren op wat er in de wereld en met onze prijzen en vervoersstromen gebeurt, houdt de zaak levendig en iedere dag anders. Het ontwikkelen van de medewerkers om hun werk steeds beter en nog zelfstandiger te doen is uitermate bevredigend. Vooral als het lukt (90 % van de gevallen). Het werken met verschillende alliantepartners vereist maximale inzet, culturele flexibiliteit en kennis van organisatorische en ook persoonlijke sterktes en zwaktes.