Business Re-engineering

Gerelateerde afbeelding

Het doel van Business Re-engineering is het realiseren van een hogere toegevoegde waarde voor de afnemer door middel van procesoriëntatie. procesoriëntatie In figuur 8. 7 is een voorbeeld gegeven van een financiële instelling die de vraag naar leningen zag toenemen van 33.000 naar 300.000 per jaar, en genoodzaakt was om zijn bedrijfsproces te herzien teneinde dit te kunnen blijven beheersen.
Bussiness Re-engineering is niet nieuw. Al in de jaren zestig waren het de Japanners die volgens deze visie hun productie organiseerden en met succes. Aan het einde van de jaren zeventig heeft een aantal westerse bedrijven deze benadering overgenomen. Namen als Just in Time (JIT) en JustinTime(JIT) Opvallend was dat door TotalQualityManagement(TQM) het invoeren van een procesoriëntatie het resultaat van de onderneming aanzienlijk verbeterde. Dit resultaat wordt gemeten door de toegevoegde waarde die producten flexplek huren amsterdam hebben voor de afnemer. invoer De verschillende specialisten zoals kredietanalisten maken na elkaar op verschillende afdelingen de overeenkomst klaar.Business Re-engineering heeft consequenties voor de manier waarop leiding gegeven wordt aan medewerkers. Medewerkers worden niet meer ingezet voor kleine afgeronde taken, maar voor grotere gehelen en dragen daarvoor verantwoordelijkheid. Medewerkers zijn meer dan vroeger verantwoordelijk voor het resultaat. Medewerkers worden ‘afgerekend’ voor hun bijdrage in het creëren van toegevoegde waarde en niet zozeer of ze een bepaalde taak naar behoren hebben verricht. Managers hebben hierdoor meer een rol als coach, die de medewerkers motiveert en stimuleert. De belangrijkste taak van een manager komt erop neer dat hij verantwoordelijk is voor het creëren van een omgeving waarbinnen medewerkers zo effectief mogelijk kunnen werken. Uit de media Business Process Re-engineering vraagt om een ander type manager2 Wie is nu een modern leidersfiguur? Een moderne leider heeft vier kenmerken: Hij moet een revolutionair zijn: het omzetten van een flexplek huren leeuwarden traditionele organisatie naar een procesgerichte organisatie vraagt om een revolutie. De manager moet bereid zijn deze revolutie te ontketenen. • Hij moet een visionair zijn: de manager moet een route kunnen uitstippelen, waarlangs de organisatie haar doelen bereikt. Hij moet een groot communicator zijn: door de gehele organisatie dient de manager de revolutie en zijn visie weten uit te dragen. • Hij moet een benenbreker zijn: de manager dient duidelijk aan te geven dat er voor de toekomst geen ander keuze is dan een complete revolutie in het denken over het inrichten van bedrijfsprocessen.