Gerelateerde afbeelding

Breinjoggen: zo haal je meer uit een creatieve sessie Onderuitgezakt, de benen en een fles wijn op tafel: de ideale houding om de creativiteit te stimuleren? Onzin. De meest fantasierijke explosies ontstaan juist door een strak geleid proces met onverbiddelijke spelregels: • Uitstel van oordeel Er mag geen enkel oordeel worden uitgesproken tijdens de creatieve sessie. • Liegen mag laat je fantasie de vrije loop. Gillende pakken waspoeder, schakende wasberen, alles mag. • Privacy naar buiten, openheid binnen de groep Er moet onderling vertrouwen zijn, zodat niemand het gevoel heeft voor gek te staan. Alle waanzinnige ideeën blijven binnen de groep. Zelfs de flexplek huren amsterdam opdrachtgever hoeft niet te weten op welke wijze een oplossing tot stand kwam. • Ruimte voor onuitvoerbaarheid Geef extra aandacht aan fantasierijke suggesties die op het eerste gezicht onuitvoerbaar lijken: juist waanzinnige ideeën worden gestimuleerd om een gedachtesprong te maken. Geen hiërarchie of arrogantie Statusverschillen mogen geen rol spelen. Als een directeur zich tijdens de sessie op haar functie beroept, zal het proces stilvallen. De groep straft dit soort opmerkingen af met een zwarte kaart. Kritisch fase achteraf Pas aan het einde van de sessie ga je alle ideeën kritisch beoordelen, selecteren en toetsen aan diverse criteria. Het doel van brainstorming is in korte tijd zo veel mogelijk ideeën op te doen. De nadruk ligt hierbij alleen op het verkrijgen van de ideeën en brainstorming niet zozeer op het evalueren of het maken van een keuze uit de ideeën. Tijdens de brainstormingsbijeenkomsten mag er geen kritiek geuit worden op de naar voren gebrachte ideeën. Immers, wanneer kritiek geuit wordt is het goed mogelijk dat mensen bepaalde ideeën niet uiten, die toch voor het verloop van de bijeenkomst belangrijk flexplek huren leeuwarden kunnen zijn. Het gaat erom een klimaat te scheppen waarin mensen de vrije loop kunnen geven aan hun creativiteit. Het is bij een brainstormingsbijeenkomst tevens de bedoeling dat mensen op elkaars ideeën voortborduren, waardoor weer nieuwe gezichtspunten naar voren kunnen komen.
Tien ideeën om ideeën te verkopen2 Plotseling is het grote licht opgegaan, u heeft ‘Het Idee’ gekregen dat uw organisatie voorgoed uit de zorgen zal halen. Maar hoe overtuigt u anderen van uw ideeën?
Tien idee-schoenlepels 1 Camoufleer de vernieuwing: Ook als men zegt voor vernieuwing te zijn hoeft dat werkelijk nog niet zo te zijn! Vernieuwing wekt vaak beduchtheid, voor het nieuwe, voor de eigen positie of voor veranderende verhoudingen. 2 Maak het plan zichtbaar: Voorkom dat er uiteenlopende voorstellingen van het idee kunnen postvatten. Zorg daarom voor een visuele presentatie, met schetsen, dia’s, overhead of flip-over-afbeeldingen.