RFID sluit de supply chain


‘Een hype is het, ik probeer ‘m alleen in proporties te brengen.’ John Flanderhijn, bij ADT verantwoordelijk voor electronic article surveillance (EAS) en RFID Business Development, noemt cijfers die tot de verbeelding spreken. Op een retailomzet in Nederland van meer dan 75 miljard euro ‘verdwijnt’ jaarlijks een half miljard aan interne en externe diefstal. Winkeldiefstal, dozen die per ongeluk van de pallet vallen, fraude, eigen personeel dat het niet zo nauw neemt met de bezittingen van de baas. RFID lijkt het toverwoord. ‘Klopt’, zegt
Flanderhijn. ‘Maar niet om winkeldiefstal tegen te gaan, wel om lekkages in de supply kantoorruimte huren amsterdam chain weg te werken.’
ADT is als onderdeel van Tyco International, een van de grote spelers op het gebied van elektronische beveiliging. Dit kwartaal rondt het bedrijf de eerste fase af van het contract dat bestaat uit de levering van 4 000 lezers en 16 000 antennes voor dockdeuren en kassa’s voor ongeveer 1300 Tesco-winkels en 35 distributiecentra over het gehele Verenigd Koninkrijk.
Flanderhijn spreekt over het sluiten van de keten. Tesco weet straks exact wat er aan goederen binnenkomt en wat eruitgaat. De kost gaat voor de baat uit. Binnen kantoorruimte huren schiphol de retailmarkt zijn al verschillende initiatieven opgestart om pallets en dozen te voorzien van RFID-tags. Bekendste voorbeelden zijn het Amerikaanse Wal-Mart, het Duitse retailconcern Metro en het Engelse Marks & Spencer. Flanderhijn: ‘ledereen heeft het over RFID. Dat het een grote toekomst tegemoet gaat in de retail staat als een paal boven water. Neemt niet weg dat het vooralsnog gaat om een aantal pilotprojecten, waarvan er vele op diverse locaties van de supply chain plaatsvinden. ledereen brengt RFID in verband met het terugdringen van winkeldiefstal. Onzin, het zijn twee totaal verschillende technologieen, met ieder haar specifieke toepassingen. Dat heeft te maken met de verschillende frequenties, maar meer nog met de prijs. Het kantoorruimte huren leeuwarden huidige systeem van elektronische artikelbeveiliging voldoet uitstekend. Overigens, retailers vinden de prijs van €0,02 tot €0,04 per label al te hoog. Een RFID-label kost al gauw het twintigvoudige.’
Supply chain De toepassingen moeten gevonden worden in het sluiten van de supply chain. Flanderhijn: ‘Pallets, omdozen en dozen kun je van een tag voorzien. Cijfers van ECR (efficient consumer response) geven aan dat in 2000 in Europa 6,1 miljard euro aan goederen is verdwenen voordat het de fast moving consumer goods markt (FMCG) bereikte. Het blijft hangen in vrachtwagens of raakt spoorloos in het distributiecentrum. Wie weet of die vrachtwagen niet negentien in plaats van twintig pallets heeft gelost?’ Tesco heeft alle dockingstations (zeg de paarten waar vrachtwagens lassen) van RFID-antennes voorzien. Aan de muren, aan het plafond en op de vloer. Die antennes doen in feite niets, het wordt pas interes
INFORMATIETECHNOLOGIE EN LOGISTIEK 417
sant als je alle software aan elkaar koppelt. Meten is weten. Koppel het aantal dozen dat de vrachtwagen heeft gelost aan een voorraadbeheers- en warehouse-managementsysteem. Het verzenddocument vertelt je van tevoren wat je kunt verwachten. Dat kun je vervolgens in de winkel controleren. De order en het aantal geleverde stuks moeten overeenkomen met wat Je in het magazijn hebt staan en wat is uitgeleverd .’ Out of stock Flanderhijn merkt fijntJes op dat je meteen weet als er een pallet te weinig is geleverd. Als Je dat weet, kun Je maatregelen nemen om dat te voorkomen. Het heeft ook kantoorruimte huren groningen andere voordelen. De logistiek of winkelmanager kan ook besluiten een vrachtwagen naar een andere supermarkt te sturen, omdat daar de producten harder nodig zijn. Hij kan dat doen, omdat hij precies weet welke producten zieh in welke vrachtwagen bevinden en waar deze nodig zijn. ‘Onderschat de out of stock niet’, zegt John Flanderhijn. ‘Bijvoorbeeld de reactie van de klant als hij naast zijn favoriete product grijpt, omdat het niet voorradig is. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan door ECR en geeft het volgende aan bij out of stock (OOS): 32 procent van de mensen kiest een ander product, 27 procent gaat naar een andere winke!, 16 procent blijft bij dat andere merk en 9 procent doet geen aankoop. In de retail l1eb je het over financiele grootheden .’ Flanderhijn tekent een diagram: ‘De pilotperiode hebben we bijna achter de rug, we gaan naar het moment van de early adaptors. Het gaat allemaal razend snel. ledereen wacht nu met smart op generatie 2, ook ADT is hier volop mee aan het testen. Deze volgende generatie geeft ans zoveel meer mogelijkheden in de toepassing. De ontwikkeling zal niet meer te stuiten zijn.’